Hopp til innholdet
Snekker med hjelm og telefon i hånden

Få en god start for bedriften din

Å starte en bedrift er både spennende og krevende. Det er mange baller i luften, og vi ønsker å være mer enn bare en finansiell støttespiller – vi vil være en samtalepartner du kan lene deg på. 

Derfor har vi satt sammen en enkel og praktisk sjekkliste med noen av de viktigste tingene du bør ha i tankene nå i startfasen. Den er ment som et utgangspunkt – ikke en fasit – og vi håper den kan være nyttig for å få en god start på din bedrift.

  1. Lag en realistisk forretningsplan
    En god forretningsplan trenger ikke være lang, men bør inneholde hva du skal selge, hvem kundene dine er, og hvordan du skal tjene penger. Den gir både deg og samarbeidspartnere en felles retning.

  2. Budsjett gir oversikt – og trygghet
    Sett opp et enkelt budsjett for inntekter og kostnader. Husk også å ta høyde for uforutsette utgifter. En oversiktlig økonomi gjør det lettere å ta gode valg – og sove bedre om natten.

  3. Kjenn dine faste kostnader
    Hva må du ha for å holde hjulene i gang? Lokaler, lisenser, forsikringer, markedsføring? Å vite hva som er «må»-kostnader, gjør det lettere å prioritere riktig.

  4. Planlegg likviditeten – kontantstrøm er konge
    Det er ikke alltid inntektene kommer samtidig som utgiftene. Har du nok penger tilgjengelig i starten? Et enkelt likviditetsbudsjett kan hjelpe deg å unngå overraskelser.

  5. Skaff deg gode støttespillere
    Ingen kan alt. Snakk med en regnskapsfører, rådgiver eller andre gründere. Og husk – vi i banken er her for mer enn bare lån og kontoer. Vi lytter gjerne og sparrer med deg.

  6. Tenk digitalt fra starten
    Hvordan kan digitale løsninger forenkle arbeidet ditt? Det finnes mange smarte verktøy for fakturering, regnskap og kundehåndtering – og vi hjelper deg gjerne å finne frem i jungelen.

  7. Sjekk at du har riktige forsikringer
    Har du dekket deg mot det uventede? Bedriftsforsikringer gir deg trygghet – og det er lurt å gå gjennom behovene dine tidlig.

  8. Ha en plan for synlighet og markedsføring
    Hvordan skal kundene finne deg? En enkel markedsføringsplan – selv om det bare er noen punkter – kan gjøre stor forskjell.