Phishing er en form for svindel på nettet der bedragere prøver å lure deg til å gi fra deg personlig informasjon, som bankkontoopplysninger eller passord. De later som om de er fra en pålitelig organisasjon, for eksempel banken din, og sender deg vanligvis en e-post, SMS eller en lenke til en falsk nettside.

Målet deres er å få deg til å tro at du kommuniserer med den ekte banken, slik at du frivillig oppgir sensitiv informasjon. Disse svindlerne kan bruke denne informasjonen til å stjele pengene dine eller få tilgang til andre viktige kontoer.

Vi gir deg noen enkle tips til hva du bør tenke på

  1. Tenk sikkerhet
    Vær kritisk til sms og e-poster som har lenker og ber deg logge inn et sted. Vi vil aldri be om informasjon om BankID, konto eller kort!

  2. Ha oppdatert utstyr
    Utstyret må holdes i orden. Sørg for at telefon, iPad og datamaskin har oppdatert antivirusprogram og programvare.

  3. Respekter digitalt klima og farvann
    Utstyret må bare brukes under egnede forhold. Sjekk avsender på sms og e-post, lenker skal bare trykkes på hvis du kjenner avsenderen. Er du i tvil? Ikke trykk.

  4. Følg sikkerhetsreglene
    Rådene om to-faktor autentisering, antivirusprogram og IT sikkerhet må overholdes. Disse beskytter deg mot sms- og e-postsvindel skulle du bevege deg i phishy farvann.

  5. Bruk sikkerhetsnettet rundt deg
    Ta kontakt med banken dersom du allikevel har vært uheldig å bli utsatt for svindel.

  6. Vær uthvilt og følg med
    Les nøye gjennom sms og e-post. Er det noe som skurrer (for eksempel dårlig språk) – slett med det samme!

  7. Vis fornuft
    Banker og offentlige bedrifter vil ikke sende deg lenke til å oppdatere informasjon eller passord. Gå heller direkte til bedriftens nettside og logg inn der. Ikke bruk lenkene du har fått på sms eller e-post.